Terdapat beberapa perkara yang anda perlu ambil kira apabila menulis surat resume iaitu:
- Jangan sesekali menghantar resume tanpa surat permohonan
- Jangan bincang gaji yang dinyatakan dalam iklan surat permohonan
- Jangan ulangi maklumat yang sedia ada dalam resumemelaikan secara ringkas.
- Jangan berikan gambaran umum tentang kualiti diri kamu dan pekerjaan yang lepas.
- Jangan menyatakan tugas menggunakan kepupayaan kamu, sebaliknya apa yang kamu boleh lakukan dengan tugas itu (jadi seorang yang proaktif bukanya pasif)
- Jangan memberikan maklumat palsu.
- Jangan hantar surat atau resume salinan.
CONTOH SURAT PERMOHONAN
Nama Anda
Alamat surat menyurat
......................................................................................................
Pengurus Besar
Jabatan Sumber Manusia
Kumpulan Kembara Sdn Bhd
Lot 9, Jalan Gembira 8, Seksyen 9,
40000 Shah Alam
Selangor Darul Ehsan 18 Mac 20..
Tuan/Puan
PERMOHONAN BAGI JAWATAN KOSONG
Saya seperti nama diatas ingin memohon jawatan yang berkaitan dengan komunikasi Massa yang ada di syarikat tuan.
Saya yakin dengan kelayakan saya ini dapat memenuhi syarat-syarat dan kehendak jawatan yang ada. Sememangnya menjadi hasrat saya untuk bekerja dengan syarikat seperti syarikat tuan yang mempunyai reputasi cemerlang dalam bidang komunikasi di Malaysia.
Disini saya sertakan bersama resume. saya amat berbesar hati untuk menerima panggilan temuduga pada bila-bila masa sahaja. Sila hubungi saya di talian .......................... atau.......................... untuk tindakan lanjut.
Diharapkan pihak tuan dapat mempertimbangkan permohonan saya. Segala kerjasama daripada tuan amatlah dihargai dan didahului dengan ucapan ribuan terima kasih.
Sekian Terima Kasih
Yang Benar,
............................................
Nama Anda
Email: namaanda@yahoo.com
_________________________________________________________________
CONTOH SURAT PERMOHONAN BAGI GRADUAN.
Nama Anda
Alamat surat menyurat
No hp
email:
tarikh:
Tuan/Puan,
Saya ada terbaca iklan jawatan kosong mengenai jawatan kosong mengenai jawatan penganalisis kewangan dipusat kerjaya dan kaunseling di UITM. Pengalaman semasa belajar dan latihan amali melayakan saya untuk memohon jawatan ini.
Menurut iklan tersebut, pihak tuan sedang mencari individu yang boleh menjadi ketua yang mampu menyediakan analisa kuantitatif dan bekerja dalam pasukan.
Semasa cuti semester, saya menjalani latihan amali di syarikat................................ Sudah menjadi tanggungjawab saya disitu untuk mengenalpasti kesalahan didalam pengiraan dan penjadualan. Dengan menggunakan kemahiran yang didapati melalui kursus yang mana berkaitan dengan ijazah pengurusan perniagaan, saya mampu membantu dalam menyelesaikan beberapa permasalahan yang dihadapi oleh kumpulan saya. Kemahiran semasa menyertai Persatuan Pelajar di Universiti sedikit sebanyak membantu saya bekerja dalam pasukan disamping membantu antara satu sama lain jika diperlukan.
Jika diberi peluang, saya yakin bahawa saya dapat membantu syarikat tuan sebagai penganalisa kewangan dan seterusnya dapat berkongsi bersama ilmu yang saya dapat semasa didalam kelas mahupun sewaktu dilatihan amali. Saya juga berkeyakinan tinggi bahawa kemahiran yang ada pada saya amat bersesuaian dengan jawatan ini.
Terima kasih di atas pertimbangan pihak tuan dan jasa baik tuan amatlah dihargai.
Sekian, Terima kasih
Yang Benar
..................................
Nama anda.
_________________________________________________________________
CONTOH RESUME
NAMA ANDA
ALAMAT SURAT MENYURAT
TEL RUMAH DAN HP:
NO KP:
FOKUS KERJAYA
Kerjaya dalam bidang Kewartanan Penyiaran
KEKUATAN
Mempunyai inisiatif, ingin tahu, kreatif dan analitikal.
Bersemangat, menawan dan menyakinkan.
Mahir berkomunikasi
Fasih Berbahasa Melayu dan Bahasa Inggeris
Profesional
PENDIDIKAN
UITM
BA (...............) DISEMBER 20...
CGPA:
KERJA KURSUS
Kewartanan/Sains Politik/Penulisan Kreatif
PENGALAMAN
Nyatakan pengalaman ada bekerja sebelum menghadiri temuduga
RUJUKAN
(Kepilkan segala sijil anda dan yang berkenaan)
_________________________________________________________________
CONTOH RESUME 2
Nama anda
Alamat
Tel Rumah & Hp
No Kp
OBJEKTIF
Mencari jawatan sepenuh masa dengan firma kejuruteraan yang bertaraf sederhana kepada yang besar untuk membantu dalam penyelarasan projek dan akhirnya untuk mengurus projek pembangunan dengan memfokuskan kepada kejuruteraan alam sekitar.
PENDIDIKAN
Memperoleh ......................................................................................
KERJA KURSUS YANG BERKAITAN
Mekanik Tanah.....................................................................................
KEJAYAAN
Ahli Pertubuhan Pelajar asing
Pelajar Terbaik Anugerah............................
KEKUATAN
Kreatif, bekerjasama, kuat bekerja, mahir berkomunikasi dsb............
LOKASI
Malaysia/Sanggup untuk bertugas diluar negara tugasan sementara.
TARIKH BERMULA
Dengan Serta Merta
GAJI
RM...........................(Boleh di runding)
RUJUKAN
Kepilkan yang berkenaan
P/s : Walau apa pun yang anda isikan nanti, pastikan ia padat dan ringkas.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BAGAIMANA MEMBINA SATU RESUME YANG LENGKAP ??
1. Maklumat Peribadi (Personal Information)
Maklumat peribadi adalah merangkumi nama, alamat, nombor telefon dan e-mail. Anda boleh juga memasukkan profail ringkas yang merangkumi objektif kerjaya anda. Pastikan bahawa maklumat peribadi adalah ringkas. Tak payah nak masukkan info yang tidak relevan seperti warna rambut, status, tempat lahir, jumlah anak, jumlah isteri, opsss…
Tolong simpan huraian lanjut anda untuk bahagian yang lebih penting.
2. Hobi/ Aktiviti Masa Lapang (Interests/ Hobbies)
Majoriti majikan gemar mengambil calon yang mempunyai keseimbangan dalam kerjaya dan hidup. Menerangkan apa yang ada buat di masa lapang dapat menolong future employer menilai karektor anda. Adakah anda seorang yang suka menyertai kerja – kerja amal? Gemar fotografi? Menyelam? Penulisan kreatif? atau habiskan masa dengan berangan-angan? Sebutkan tapi yang last elakkan la.. hehe
Hobi yang dinyatakan tidak semestinya berkaitan dengan kerjaya anda. Malah anda juga boleh memilih untuk tidak menyertakan maklumat berkaitan hobi.
3. Pendidikan dan Kelayakan Profesional (Education and Professional Qualifications)
Masukkan maklumat yang paling terkini sahaja. Misalnya, anda baru sahaja tamat pengajian ijazah. Maklumat tersebut adalah mencukupi, ditambah dengan maklumat sekolah menengah. Tak payah letak maklumat sekolah rendah, tadika dan taska. Sekiranya anda berkeras jugak (degil sungguh) nak letak maklumat sekolah rendah sebab anda lompat darjah dua kali (pandainyeeee… anak sape ni..), anda boleh berkongsi maklumat tersebut semasa temuduga, itupun sekiranya diperlukan. Bukan dalam resume.
Maklumat kelayakan profesional adalah kursus – kursus yang pernah anda ikuti atau persijilan (certification) tambahan yang anda perolehi. Misalnya, kursus keusahawanan, Six Sigma, LCCI cerification, kursus andaman dan sebagainya.
Ingat!
Hanya letakkan kelayakan profesional yang berkaitan dengan jawatan kosong yang anda pohon sahaja. Jangan beria – ia nak masukkan semua maklumat sampaikan kursus kahwin pun nak dimasukkan.
Jika pekerjaan tersebut memerlukan kelulusan Ijazah, cukup letakkan 2 peringkat pendidikan. Contoh, Ijazah dan Diploma/matrikulasi/SPM (SPM jika lompat terus dapat dgree sebab genius terlajak). Jika kelulusan Diploma, sertakan juga SPM anda.
4. Skil/ Kemahiran (Skills)
Sertakan ringkasan skil: kemahiran mengunakan aplikasi komputer, book keeping, kelajuan menaip, project management, menggubah bunga, penyediaan western food, dan sebagainya.
Ingat!
Hanya letakkan skil yang paling relevan dengan kerjaya anda sahaja. Kalau apply untuk kerja network engineer , jangan letak ‘mahir menjahit cross-stitch‘. Kena baling ngan telur busuk.
5. Bahasa (Language)
Letakkan seberapa banyak bahasa utama yang anda tahu, berserta tahap penggunaan. Sekiranya anda tahu bahasa asing seperti bahasa Jepun atau Perancis, pastikan maklumat tersebut turut disertakan.
Contoh:-
Language | Spoken | Written |
English | 8 | 10 |
Malay | 10 | 10 |
Mandarin | 8 | 6 |
Arab | 10 | 7 |
Kriteria bahasa adalah lebih mudah dibaca dalam bentuk jadual. Pilihan jadual juga mempelbagaikan kandungan resume anda supaya tidak nampak mendatar.
6. Pengalaman Kerja (Working Experience)
Maklumat yang paling penting dalam penulisan resume anda adalah pengalaman kerja. Mengapa?
• Perkara pertama yang akan dipertimbangkan oleh majikan.
• Membezakan antara yang experienced dan fresh graduate .
• Memutuskan sama ada anda mampu memikul tanggungjawab yang lebih berat.
• Menentukan basic salary anda (fuiyo! penting tu).
So camane nak start cerita pasal working experience ni?
The best would be in reverse chronological order (didahului dengan pengalaman kerja yang paling akhir). Semasa temuduga juga, majikan akan lebih menekankan soalan yang berkaitan dengan pengalaman kerjaya anda yang terkini.
Nyatakan tarikh (tahun/ bulan) bila anda bermula dan mengakhiri setiap kerjaya. Pastikan tiada ruang kosong atau jarak yang lama di antaranya. Sekiranya ada, pastikan anda boleh menyatakan sebabnya apabila disoal semasa temuduga kelak.
Terangkan dengan jelas tentang tugas dan tanggungjawab anda untuk setiap kerjaya. Tekankan skil yang paling relevan dengan kerjaya yang anda pohon. Anda boleh menggunakan beberapa perkataan yang power untuk memberikan professional feel kepada penulisan resume anda.
Hadkan pengalaman kerja anda kepada tiga yang terakhir. Lima paling maksima. Sekiranya anda nyatakan lebih dari itu, majikan mungkin akan mendapat tanggapan bahawa anda suka job hopping (bertukar – tukar kerja).
Fresh graduates : Anda boleh abaikan bahagian ini. Tapi jangan lupa menyatakan tentang kursus atau praktikal yang pernah anda ikuti sekiranya ada.
7. Pencapaian dalam Kerjaya (Accomplishments)
Fikirkan. Apakah yang akan membezakan penulisan resume anda dengan yang lain? Calon lain pun ada skill yang diperlukan, calon lain pun ada beberapa tahun pengalaman, calon lain pun ada rujukan yang baik. Jadi apa yang anda boleh buat untuk membezakan atau menaikkan taraf resume anda daripada mereka?
Jawapannya adalah : Pencapaian anda dalam bidang kerjaya
Inilah kriteria penghulu dalam penulisan sebuah resume. Biasanya diletakkan selepas atau digabungkan dengan kriteria Working Experience. Sekiranya kriteria ini dihuraikan dengan baik (dan segala aspek resume yang lain dipatuhi), saya jamin bahawa kemungkinan anda dipanggiltemuduga adalah 110%. Begitulah kuatnya impak Accomplishments. It can work wonders.
Tetapi jarang sekali saya lihat kriteria di atas dititik beratkan oleh calon.
Pencapaian dalam kerjaya bermaksud pencapaian atau sumbangan anda yang ketara semasa bertugas. Ia mungkin dalam bentuk keuntungan, penjimatan, pembaik pulihan, pengiktirafan, anugerah dan sebagainya.
Lihat dua contoh di bawah:
Contoh A
Prepared training modules for new hires
Contoh B
Developed comprehensive training modules (Softskill & Product Knowledge) for new hires that lead to 32% increase in service level
Nampak tak perbezaan antara A dan B? Kedua – duanya menerangkan perkara yang sama tetapi ayat B mempunyai 3 kekuatan:
Pengunaan perkataan yang power – developed, comprehensive
Penerangan yang lebih fokus – softskill & product knowledge
Pencapaian – that lead to 32% increase in service level
Ayat manakah yang anda rasa akan menarik perhatian bakal majikan? Tepuk dada dan tanyalah selera, jangan tepuk kuat sangat, nanti diri merana. heh!
8. Rujukan (Referees)
Maklumat berkaitan dengan orang yang boleh menjadi rujukan anda. Jumlah optimum adalah empat orang. Dua dari bidang akademik, dua dari bidang pekerjaan. Maklumat yang perlu ada adalah nama, jawatan, syarikat dan nombor untuk dihubungi. Tempoh perkenalan adalah tidak perlu.
Penting!
Mintak izin dulu ye? Jangan memandai nak sumbat maklumat orang lain sesuka hati korang. Pentingnya meminta izin adalah supaya rujukan anda bersedia untuk bekerjasama sekiranya dihubungi oleh bakal majikan anda.
Bukan semua syarikat memerlukan rujukan. Jadi, anda boleh memilih untuk tidak menyertakan rujukan. Sekiranya diperlukan, maklumat rujukan boleh diberikan semasa temuduga atau diisi dalam borang temuduga.
9. Gaji (Salary)
a) Gaji sekarang (current salary)
Ada yang suka menipu dengan meletakkan amaun yang lebih tinggi untuk current salary, dengan harapan akan mendapat expected salary yang diinginkan. Ketahuilah bahawa majoriti syarikat akan meminta slip gaji terakhir sebelum menawarkan anda kerja.
Kalau terbukti anda menipu, lupakan saja peluang anda untuk menjawat jawatan tersebut. Dengan kata lain, anda kantoi.
b) Gaji yang dikehendaki (expected salary)
Expected salary mestilah setimpal dengan kelayakan dan pengalaman anda. Setiap kali anda bertukar kerja, secara kasarnya anda boleh menaikkan expected salary dengan penambahan RM500 – RM2000 (pastikan setimpal dengan pengalaman). Atau gunakan prinsip kenaikan 30% – 50% dari gaji lama.
Jangan sekali – kali meletakkan gaji yang spesifik. Nyatakan lingkungan gaji yang dikehendaki sahaja.
Jangan lupa letakkan terma ‘Negotiable’ atau yang seangkatan dengannya. All the little details count! Terma ini menggambarkan bahawa gaji yang anda kehendaki masih boleh dirundingkan semasa proses temuduga nanti.
Contoh:
Expected Salary
RM2500 – RM3200 (Negotiable)
RM3200
RM2500 – RM3200 (Nego)
RM2500 – RM3200 (Negotiate)
Salary is fully negotiable
Salary is negotiable, depending on the responsibilities of the position.
Isu gaji paling baik dibincangkan semasa temuduga. Nyatakan gaji yang dikehendaki (expected salary) dalam resume hanya jika diminta berbuat demikian. Dikhuatiri, jika anda meletakkan gaji yang terlalu tinggi atau terlalu rendah, risiko untuk anda diketepikan dari panggilan temuduga juga sangat tinggi.
Admin doakan korang dapat kerja yang baik dan boleh belanja admin kemudian hari. Har har har... :D
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Admin nak kongsikan resume² yang admin anggap kreatif untuk seorang pekerja yang mahu mendapatkan kerja. Kalau dilihatkan resume kat bawah ni, dah jelas ianya bukan untuk dihantar kepada sektor kerajaan atau sektor swasta yang lebih ke arah koprat. Kalau hantar jugak, balik awal la korang..hehee. Sebenarnya, ada yang perlukan resume kreatif atau lebih ohsem lagi daripada ini untuk mendapatkan kerja seperti grafik designer/artis, atau yang bersangkutan dengannya. Ini kerana, peratusan markah juga diambil kira kepada idea menarik pada resumeanda. Jom lihat koleksi resume kreatif dan Ohsem ni..
No comments:
Post a Comment